onze overstap in Dubai... en waar ligt dat nou, en andere weetjes...

19 april 2017 - Warnsveld, Nederland

"De Verenigde Arabische Emiraten (VAE) is een land in Azië dat aan Saoedi-Arabië en Oman grenst. Het land omvat zeven emiraten, namelijk Abu Dhabi, Dubai, Sharjah, Ajman, Umm Al Qaywayn, Ras al-Khaimah en Fujairah. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat ook Qatar en Bahrein in de Unie opgenomen zouden worden, maar men is er niet in geslaagd om hierover een overeenkomst te sluiten, zodat Qatar en Bahrein apart en onafhankelijk gebleven zijn." Aldus Wikipedia.

Op 2 december 1971 werden de Verenigde Arabische Emiraten onafhankelijk. Van 1830 tot deze datum had men een verdrag met het Verenigd koninkrijk. Door de olie productie zijn de Emiraten zéér welvarend geworden en dat is ook af te lezen op het internationale vliegveld van de VAE. In 1960 werd trouwens de eerste luchthaven op land geopend. De start- en landingsbaan was toen nog niet verhard en er worden in die tijd ongeveer 40.000 passagiers vervoerd. In de 70'er jaren werd een nieuwe terminal geopend werd de baan verlengd en van asfalt voorzien en kwamen er meer standplaatsen voor vliegtuigen. In 1984 werd een tweede landingsbaan in gebruik genomen en in 2008 werd een derde terminal geopend die hoofdzakelijk wordt gebruikt voor vluchten van Emirates (waar wij mee vliegen) en Qantas (Australië). In 2013 was de luchthaven de op zes na drukste luchthaven ter wereld als het gaat om aantal passagiers en op de vijfde plaats gemeten naar vracht.

dubai-airport onze handbagage

Wanneer alleen internationale passagiers worden meegenomen in de berekening dan staat de luchthaven op de tweede plaats vlak achter Londen Heathrow. Vanaf juli 2010 zijn er 6.000 vluchten per week die door 130 luchtvaartmaatschappijen naar 220 bestemmingen worden gevlogen. En inmiddels spreek je dan over 85-90 miljoen passagiers. Dat is dus de plek waar Jelle en ik aankomen als overstap naar Indonesië. We moeten acht en een half uur verblijven op het vliegveld, en dat in de nacht. Dat zal even afzien zijn al zit daar ook tijd in van het ene vliegtuig verlaten en boarden voor de volgende vlucht.

En waar kennen we Dubai nog meer van? Nou, van de Burj Khalifa. Het hoogste gebouw ter wereld, met een spectaculaire hoogte van 829,84 meter. De Burj Khalifa vormt het middelpunt van een multifunctioneel complex, dat onder meer het daarnaast gelegen grootste winkelcentrum ter wereld, de Dubai Mall omvat en ligt tevens aan een kunstmatige vijver met daarin de grootste fontein ter wereld. En er staan nog twee hoge gebouwen (top 20, hoogste gebouwen) in Dubai, namelijk de Marine 101 (426 meter) en Princess Tower (414 meter). Voorlopig is Dubai nog koploper maar buurland Saoedi-Arabië bouwt in de stad Jeddah een toren genaamd Kingdom Tower waarbij men verwacht dat deze rond de 1000 meter zal zijn.